iklan

Sunday, 22 April 2012

pajeri nenas


ASSALAMUALAIKUM

 Jumaat lepas  ke Giant nak cari buah-buahan yg telah kering di rumah ni ,bila habis kerja tu singgahlah kejap ,ternampaklah nenas2 yg bertinbun-tinbun banyaknya he he
dgn harga yg murah beli 2 biji RM2.00. Apalagi  terus ambik 2 bijik, nak beli lebih kot2 masam ke hapa ke kan baik try dulu sikit, jangan tamak kan. Baliknya terus kopek aduhhhh mak manisnya aiii kejap je la ni habis sebijik kena ngap he he memang manis giler nenas ni tau, rasa nak pi lagi beli je


hari sabtunya masih berbaki sebiji kan, rasa teringin lak nak makan pajeri yg dimasak sendiri he he asyik beli je. En Suami pun suke jugak ni kalau kena dgn ikan goreng dan nasi panas mesti sedapkan. Macam kat kampung cuma takda ulam sambal je hu hu  takpelah no janji ada lauk makan tengahari. Sb pasni kena fikir lak menu anak2 ..nak makan apa lee....


resepi ikut sesuka hati he he

Pajeri nenas

bahan-bahannya

sebiji nenas-kopek dan potong pastu celur ngan air panas didih
santan kelapa
rempah kari
udang kering
bawang putih dan bawang merah- dimayang halus
kulit kayu manis & bunga lawang
sedkit halia
sedikit gula dan garam
kerisik

cara-caraku

tumis bawang ,udang kering, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang dgn sedikit minyak 
masukkan rempah kari dan sedikit cili tumbuk hingga wangi
 masukkan santan dan nenas celur tadi
biar reneh , akhir masukkan kerisik , gula dan garam ikut  sesedap rasa
reneh lg hingga hampir kering dan angkat utk dihidang


Selesai he he

memang sedap semalam makan nasi ngan pajeri ni. habis sepinggan he he

TERIMA KASIH YG BERKUNJUNG KESINI

13 comments:

  1. as-salam
    suka mkn Pajeri nenas dgn nasi panas2.. sedap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm ADY
      memang sedap ngan nasi panas he he

      Delete
  2. amboi... pekat gilassss pajeri nenas tu... ogy suka u... kalau buat pajeri, mesti goreng ikan masin juga...baru ngam..

    ReplyDelete
  3. he he OGYEP
    BETUL2 ADA IKAN MASIN LG SEDAP tp tak ada la pulak stok disini he he kena blk kg baru ada

    ReplyDelete
  4. sedapnyer pajeri nenas...jarang buat kecuali kenduri kendara jer...

    jom balik tepen minggu depan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he sebelum kenduri kita makan dulu

      CK memang balik Tepeng sabtu depan, rindu sgt kat kampung he he jom jom

      Delete
  5. salam kak,
    makan pajeri nanas ni ngan nasi panas pun dah cukup sedap sangat..

    ReplyDelete
  6. assalam..

    sy ni suka pajeri nenas..terung..tapi 32 tahun hidup, skalipun tak pernah masak pajeri..heheheh

    ReplyDelete
  7. Pajeri wei.... pajeri nanas kalau di kampung kita memang popular betul masa kenduri-kendara dipadankan dengan nasi minyak!

    ReplyDelete
  8. slm ziarah dan slm kenal...
    sedapnye tgk pajeri nenas tu...nmpk pekat kuahnya tu...QH suka mcm ni...mkn nsi putih pon sedap jugak ni...nyum2

    ReplyDelete
  9. Salam Mamasaranur.sedapnya pajeri nenas....suka mkn..pajeri terungpun suka juga.murahnya nenas.semlm baru tengok nenas di mini market dkt rumah RM8 sebiji....kalau masa offer dptlah RM5 sebiji...

    ReplyDelete
  10. nasib baik dah buat ritu kalau idak kecur liur masuk sini

    ReplyDelete
  11. bestnya pajeri neneh...mkn plak ngan nasi paneh,kicap sambal blacan ngan ikan kembong goreng! sori le nk berdiet-diet...akak tepen kt mn? ater satu kapei le kiter..

    ReplyDelete

kata-kata manis