Skip to main content

pajeri nenas


ASSALAMUALAIKUM

 Jumaat lepas  ke Giant nak cari buah-buahan yg telah kering di rumah ni ,bila habis kerja tu singgahlah kejap ,ternampaklah nenas2 yg bertinbun-tinbun banyaknya he he
dgn harga yg murah beli 2 biji RM2.00. Apalagi  terus ambik 2 bijik, nak beli lebih kot2 masam ke hapa ke kan baik try dulu sikit, jangan tamak kan. Baliknya terus kopek aduhhhh mak manisnya aiii kejap je la ni habis sebijik kena ngap he he memang manis giler nenas ni tau, rasa nak pi lagi beli je


hari sabtunya masih berbaki sebiji kan, rasa teringin lak nak makan pajeri yg dimasak sendiri he he asyik beli je. En Suami pun suke jugak ni kalau kena dgn ikan goreng dan nasi panas mesti sedapkan. Macam kat kampung cuma takda ulam sambal je hu hu  takpelah no janji ada lauk makan tengahari. Sb pasni kena fikir lak menu anak2 ..nak makan apa lee....


resepi ikut sesuka hati he he

Pajeri nenas

bahan-bahannya

sebiji nenas-kopek dan potong pastu celur ngan air panas didih
santan kelapa
rempah kari
udang kering
bawang putih dan bawang merah- dimayang halus
kulit kayu manis & bunga lawang
sedkit halia
sedikit gula dan garam
kerisik

cara-caraku

tumis bawang ,udang kering, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang dgn sedikit minyak 
masukkan rempah kari dan sedikit cili tumbuk hingga wangi
 masukkan santan dan nenas celur tadi
biar reneh , akhir masukkan kerisik , gula dan garam ikut  sesedap rasa
reneh lg hingga hampir kering dan angkat utk dihidang


Selesai he he

memang sedap semalam makan nasi ngan pajeri ni. habis sepinggan he he

TERIMA KASIH YG BERKUNJUNG KESINI

Comments

  1. as-salam
    suka mkn Pajeri nenas dgn nasi panas2.. sedap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm ADY
      memang sedap ngan nasi panas he he

      Delete
  2. amboi... pekat gilassss pajeri nenas tu... ogy suka u... kalau buat pajeri, mesti goreng ikan masin juga...baru ngam..

    ReplyDelete
  3. he he OGYEP
    BETUL2 ADA IKAN MASIN LG SEDAP tp tak ada la pulak stok disini he he kena blk kg baru ada

    ReplyDelete
  4. sedapnyer pajeri nenas...jarang buat kecuali kenduri kendara jer...

    jom balik tepen minggu depan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he sebelum kenduri kita makan dulu

      CK memang balik Tepeng sabtu depan, rindu sgt kat kampung he he jom jom

      Delete
  5. salam kak,
    makan pajeri nanas ni ngan nasi panas pun dah cukup sedap sangat..

    ReplyDelete
  6. assalam..

    sy ni suka pajeri nenas..terung..tapi 32 tahun hidup, skalipun tak pernah masak pajeri..heheheh

    ReplyDelete
  7. Pajeri wei.... pajeri nanas kalau di kampung kita memang popular betul masa kenduri-kendara dipadankan dengan nasi minyak!

    ReplyDelete
  8. slm ziarah dan slm kenal...
    sedapnye tgk pajeri nenas tu...nmpk pekat kuahnya tu...QH suka mcm ni...mkn nsi putih pon sedap jugak ni...nyum2

    ReplyDelete
  9. Salam Mamasaranur.sedapnya pajeri nenas....suka mkn..pajeri terungpun suka juga.murahnya nenas.semlm baru tengok nenas di mini market dkt rumah RM8 sebiji....kalau masa offer dptlah RM5 sebiji...

    ReplyDelete
  10. nasib baik dah buat ritu kalau idak kecur liur masuk sini

    ReplyDelete
  11. bestnya pajeri neneh...mkn plak ngan nasi paneh,kicap sambal blacan ngan ikan kembong goreng! sori le nk berdiet-diet...akak tepen kt mn? ater satu kapei le kiter..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…