Skip to main content

kuih lapis Betawi Mamasya

 Selamat berhari minggu
kuih lapis lagi  he he bolehlah kan. Kuih kegemaran si bungsu kat rumah ni. Kaler pun kaler yg dia suker.
sedap, lembut dan sesuai makan tak kira masa he he pandai2 je kan. Apa-apapun jom layan citarasa kami ni.
Kuih lapis kali ni ikut resepi dari dapur Mamasya pulak, cuma kaler je tak ikut, boleh tengok  disini
terima kasih Mamasya, sy c/p di sini pula ye sbgai rujukan .Memang laku la kuih ni sekejap je habis.


 Kuih Lapis Betawi

Sumber ; Majalah Keluarga
Oleh; Dapurmamasya

Bahan-bahan
120 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
175 gm gula
15 gm garam- saya letak secubit je
1/2 liter santan
1/2 liter air
*pewarna merah dan kuning/hijau- guna warna kuning,hijau,merah&ungu
(sy letak kaler merah, hijau kuning je)
*sedikit minyak utk sapu loyang

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan kecuali * dlm bekas dan kacau rata.Kalau perlu tapis.
2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian atau lebih. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.
3. Panaskan pengukus. Tuangkan bancuhan pertama ke dalam loyang, ratakan supaya tidak terlalu tebal.
4. Apabila bancuhan pertama keras,lapiskan bancuhan kedua dan ulangi hingga semua habis.

Nota;
Biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong
*Anggaran masa mengukus
lapisan pertama 5 min
lapisan seterusnya 2 min
lapisan akhir 15-20 min

terima kasih semua

Comments

  1. lawa kaler...sweet jer.... lama gak tak melapis ni...malasnyer...tp kalo makan, suka plak...haha

    ReplyDelete
  2. Selamat petang Mama Sara Nur,
    lembut aje warna kuih pair betawi tu... tumpang minum petang di sini ye...

    ReplyDelete
  3. tq CK

    SLMT PTG K.Amie
    bole he he jom minum sama2 ye

    ReplyDelete
  4. masa mula2 kahwin dulu kuih ni lah yg plg selalu ucu buat, sbb pak su suka...sampai dia ckp kuih lain x de ke..skrang ni emmm jgn harap lembut mcm dulu, mau kelaut keras jadinya..hahaha..
    dah ada resipi ni boleh ucu buat balik...

    ReplyDelete
  5. as-salam
    cantik kuih lapis tu..very sweet colour...

    ReplyDelete
  6. sweet jer kaler dia. sya dh buat jugak ritu kuih lapis yang akak tayang ritu.. nanti nak edit gambar dulu. baru buat post. hehe

    ReplyDelete
  7. akak kan.. kalau buat kuih lapis mesti nak letak telur jugak walaupun resepi org lain takde telur.. hehehe... lama tak buat kuih lapis..

    ReplyDelete
  8. Ucu..tak cayalah tokey kek wat keras he he

    Ady...tq ye

    ReplyDelete
  9. salam kenal mama sara nur....cantik kaler..pink kaler lagi.Anak iza pun suka kuih ni.selalu beli je.Nanti nak wat juga la.Jom 4low blog iza ye..

    ReplyDelete
  10. Salam mamasaranur.t.kasih mencuba kuih lapis....cantik warnanya.kalau licin mmg seronokkan membuatnya...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…