Sunday, 1 April 2012

kuih lapis Betawi Mamasya

 Selamat berhari minggu
kuih lapis lagi  he he bolehlah kan. Kuih kegemaran si bungsu kat rumah ni. Kaler pun kaler yg dia suker.
sedap, lembut dan sesuai makan tak kira masa he he pandai2 je kan. Apa-apapun jom layan citarasa kami ni.
Kuih lapis kali ni ikut resepi dari dapur Mamasya pulak, cuma kaler je tak ikut, boleh tengok  disini
terima kasih Mamasya, sy c/p di sini pula ye sbgai rujukan .Memang laku la kuih ni sekejap je habis.


 Kuih Lapis Betawi

Sumber ; Majalah Keluarga
Oleh; Dapurmamasya

Bahan-bahan
120 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
175 gm gula
15 gm garam- saya letak secubit je
1/2 liter santan
1/2 liter air
*pewarna merah dan kuning/hijau- guna warna kuning,hijau,merah&ungu
(sy letak kaler merah, hijau kuning je)
*sedikit minyak utk sapu loyang

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan kecuali * dlm bekas dan kacau rata.Kalau perlu tapis.
2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian atau lebih. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.
3. Panaskan pengukus. Tuangkan bancuhan pertama ke dalam loyang, ratakan supaya tidak terlalu tebal.
4. Apabila bancuhan pertama keras,lapiskan bancuhan kedua dan ulangi hingga semua habis.

Nota;
Biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong
*Anggaran masa mengukus
lapisan pertama 5 min
lapisan seterusnya 2 min
lapisan akhir 15-20 min

terima kasih semua

10 comments:

Cendana Kasih said...

lawa kaler...sweet jer.... lama gak tak melapis ni...malasnyer...tp kalo makan, suka plak...haha

Amie said...

Selamat petang Mama Sara Nur,
lembut aje warna kuih pair betawi tu... tumpang minum petang di sini ye...

mama sara nur said...

tq CK

SLMT PTG K.Amie
bole he he jom minum sama2 ye

Ucu Faridah said...

masa mula2 kahwin dulu kuih ni lah yg plg selalu ucu buat, sbb pak su suka...sampai dia ckp kuih lain x de ke..skrang ni emmm jgn harap lembut mcm dulu, mau kelaut keras jadinya..hahaha..
dah ada resipi ni boleh ucu buat balik...

ady said...

as-salam
cantik kuih lapis tu..very sweet colour...

izahdaut said...

sweet jer kaler dia. sya dh buat jugak ritu kuih lapis yang akak tayang ritu.. nanti nak edit gambar dulu. baru buat post. hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak kan.. kalau buat kuih lapis mesti nak letak telur jugak walaupun resepi org lain takde telur.. hehehe... lama tak buat kuih lapis..

mama sara nur said...

Ucu..tak cayalah tokey kek wat keras he he

Ady...tq ye

Ilhamkreatif said...

salam kenal mama sara nur....cantik kaler..pink kaler lagi.Anak iza pun suka kuih ni.selalu beli je.Nanti nak wat juga la.Jom 4low blog iza ye..

Mamasya said...

Salam mamasaranur.t.kasih mencuba kuih lapis....cantik warnanya.kalau licin mmg seronokkan membuatnya...

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...