iklan

Saturday, 31 March 2012

kuih ketayap @ kuih gulong

 assalamualaikum

selamat berhari Sabtu he he hari yg ditunggu2 oleh mereka2 yg berkerja ni. Hari utk golek2 kat rumah tp kan tu pun jika dah bereskan kerja2 rumah kan he he
Memang la 5 hari duk beri tumpuan pada tugas2 utk mencari rezeki, 2 hari dptlah tumpukan pada family pulak. emmm anak2 hari cuti ni lah sibuk ajak kesana-sini. Yg kecik 5 tahun pun dah pandai merengek-rengek kalu x bawa mana2 hari cuti ni. Mama hmmm kalu boleh nak golek2 je atas katil he he bestnya aduhhh sedapnya titun he he

wokey pagi ni kita sarapan ngan ketayap je, sb inti kelapa tu masih ada , lama2 kang tak sodap.
Bila nampak ketayap ni rasa teramatlahlah rinduuuuuuuuunya pada bonda tersayang yg jauh di kampung hu hu mak, makan apa pagi ye mak....w/pun tiap2 minggu tepon tp tak dpt hilangkan rindu yg 3 bulan sudah x bersua nih..Mak ktorg memang paling bestttt kalu wat ketayap ni, intinya pun sedapp sb kelapa tu guna kukur lama kan. Mak kata kalu kalu wat inti yg kelapa mesin , intinya lembik sikit, betul tu. kalu kukur ni kasar2 sikit..tp penat tuhh

sorry ye kekawan no resepi sb bancuhan tepung ni tak sukat ,main buh je air. Agak2 je cam mak kita wat he he seb baik la jadi ok je.
Apapun bolehlah asalkan dpt hilangkan rindu pada ketayap mak yg jauhhhh

2 comments:

  1. salam mama Sara....

    sedap kueh ketayap ni.... lam umah ni bbdk kureng skit sbb dek inti klapa tu.... buat jer kan...kalo x mcmana depa nk blaja mkn kueh tradisional nih....hihihi

    ReplyDelete
  2. Salam mamasaranur.kuih mak kita...org dulu2 mmg tak boleh lawan...kesedapannya. nak buat kuih kelapapun kukur...kurang berair kelapanya berbanding kelapa mesinkan.

    ReplyDelete

kata-kata manis