Skip to main content

kuih ketayap @ kuih gulong

 assalamualaikum

selamat berhari Sabtu he he hari yg ditunggu2 oleh mereka2 yg berkerja ni. Hari utk golek2 kat rumah tp kan tu pun jika dah bereskan kerja2 rumah kan he he
Memang la 5 hari duk beri tumpuan pada tugas2 utk mencari rezeki, 2 hari dptlah tumpukan pada family pulak. emmm anak2 hari cuti ni lah sibuk ajak kesana-sini. Yg kecik 5 tahun pun dah pandai merengek-rengek kalu x bawa mana2 hari cuti ni. Mama hmmm kalu boleh nak golek2 je atas katil he he bestnya aduhhh sedapnya titun he he

wokey pagi ni kita sarapan ngan ketayap je, sb inti kelapa tu masih ada , lama2 kang tak sodap.
Bila nampak ketayap ni rasa teramatlahlah rinduuuuuuuuunya pada bonda tersayang yg jauh di kampung hu hu mak, makan apa pagi ye mak....w/pun tiap2 minggu tepon tp tak dpt hilangkan rindu yg 3 bulan sudah x bersua nih..Mak ktorg memang paling bestttt kalu wat ketayap ni, intinya pun sedapp sb kelapa tu guna kukur lama kan. Mak kata kalu kalu wat inti yg kelapa mesin , intinya lembik sikit, betul tu. kalu kukur ni kasar2 sikit..tp penat tuhh

sorry ye kekawan no resepi sb bancuhan tepung ni tak sukat ,main buh je air. Agak2 je cam mak kita wat he he seb baik la jadi ok je.
Apapun bolehlah asalkan dpt hilangkan rindu pada ketayap mak yg jauhhhh

Comments

  1. salam mama Sara....

    sedap kueh ketayap ni.... lam umah ni bbdk kureng skit sbb dek inti klapa tu.... buat jer kan...kalo x mcmana depa nk blaja mkn kueh tradisional nih....hihihi

    ReplyDelete
  2. Salam mamasaranur.kuih mak kita...org dulu2 mmg tak boleh lawan...kesedapannya. nak buat kuih kelapapun kukur...kurang berair kelapanya berbanding kelapa mesinkan.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…