Skip to main content

cara manis cermai

 
assalamualaikum
menu apa hari ni agaknye kan....kita wat kuih cara manis je. yum yum sedap sampai licin dah piring tu he he



akhirnya tercapai juga hasrat di hati nak menerai kuih cara manis ni, dari sehari ke sehari asyik tertangguh je. kadang2 dah siap ambik daun pandan tp yg jadinye lain he he tp kali ni memang nekad nak buat jg setelah tertarik dgn resepi dari blog Sentuhan Azian. Bahan-bahannya pun tak banyak sgt dan rasa buat y baru nak menerai ni sesuai la kan. Alhamdulillah sungguh sedap, puashati. Acuan baulu cermai ni turun temurun he he yg arwah MIL punya, korek2 dlm stor dapat akhirnya....yg bestnya elok je tak melekat pun. Acuan org lama la katakan, berat  acuan ni tau.
siap masuk tupperware wat bekalan he he memang sedap lemak2 manis wangi bau daun pandan lagi. Rasa x puas je makan ni, cam nak bikin lagi banyak2 sikit. 
resepi boleh tgk disini blog asal
..http://aziancollections.blogspot.com/2012/01/cara-manis.html


TQ very2 much wat Azian Daud diatas resepi ini,. Saya c/p disini sebagai rujukan di lainkali. Sure lepas ni akan terhasil kuih cara manis ni lagi he he

CARA MANIS

Sumber: 1 Bdaria
Sumber :2 Azian Daud

BAHAN-BAHAN

80 gm tepung gandum

50 ml santan pekat

120 ml air perahan daun pandan

1 biji telur

sedikit garam

minyak secukupnya.

sedikit gula untuk intinya

CARA MENYEDIAKAN:


1. Kisar daun pandan bersama air, tapis dan sukat sebanyak 120ml.

2. Bancuh tepung bersama garam, air pandan dan santan sehingga tepung sebati. 

2. Pecahkan telur dan gaul rata.
(telur di masukkan setela tepung larut supaya tidak bergentel)

3. Biarkan 15-20 minit.

4. Sapukan acuan bahulu cermai yang telah di panaskan dengan sedikit minyak.

5. Tuang batter kedalam acuan sehingga penuh acuan. Masukkan sedikit gula di tengah-tengah dan tutup acuan.Masak dengan api yang begitu perlahan.

6. Apabila permukaan rata dan membeku batternya, bolehlah di cungkil sedikit dengan lidi.

7. Ulangi proses sehingga selesai.



Ok ye setakat ini. TERIMA KASIH SEMUA

Comments

  1. Hari tu beli acuan konon nak buat kuih cara ni, tup tup melekat jawabnya simpan kat almari je la acuan tu

    ReplyDelete
  2. acuan baru cuba rendam dgn air asam keping dulu, ni petua dari cheff masa sy belajar dulu. he he taktaulah kan betul ke tak.

    ReplyDelete
  3. salam sara - anak bongsu suka sgt makan kuih cara tapi mama dia saja yg malaih nak buat.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak..lama betui tak jenjalan blog akak ni. anak dara tuuu kanmain lagi posing ngan kek cipon orennya ye. heheh.. saya dah nengok apam nasi akak buat tu. akak guna tapai nasi ye. akak buat sendiri? mesti lagi soda kejadian apam tu ..cam ada rasa gas gas gitu kan. hehe..

    dan sekarang untuk makluman akak..saya sangat teringin nak makan mee kari pas nampaks epinggan mee kari udang itu. haishhh.. tunggu en haby balik dari otstesen dulu baru leh buat mee kari nampaknya. kalau tak, tak de geng makan. tapi op koz tak leh letak udang. huhuhu.. hamboi panjang bebenor dah ngomen ni. karang panjang dari entry akak lagi. muekeke..

    eh akak nyer blog ni mcm saya tak sure entah dah masuk list saya ke idak sbb lately kalau nak masuk dlm bloglist slalu ada problem. geram dengan blogspot.

    ReplyDelete
  5. wslm Mala..
    bukan malas tu tp lum sampai seru he he kek mable tu lagi la rajinn hi hiii sedap

    ReplyDelete
  6. wslm Izah.....
    he he memang ada gas gas gitu...
    rasa akak dah masuk sb ada nampak hari tu he he tq ye izah

    ReplyDelete
  7. ucu suka jugak makan kuih ni..cuma blum sampai seru nk buat....mlas lebih byk dr rajin sebnarnya..

    ReplyDelete
  8. saya tak pernah buat cara manis.. selalu buat cara lauk jer.. lama dah x buat tau.. terperap jer acu tu kat dlm almari..

    ReplyDelete
  9. Salam Mama Sara...wahhh cumil2 nya kuih cara kat sini....bila tgk sini, terasa lama pula tak baking kuih ni...Anak Sue suka ni....

    ReplyDelete
  10. Cantiknya kuih cara manis cermai tu...kita suka makan, tapi hasil air tangan orang lain, bukan tangan sendiri... he he hehh

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…