Skip to main content

kolam ikan talapia tokki...xtvt masa cuti sekolah


assalamualaikum

mesti ramai yg cuti panjang sempena CNY ni kan...utk itu ambik kesempatan nak ucapkan selamat bercuti ye. Selamat beristerihat.yeahhhhuuu 4 hari tu, dan sekolah keb anak daraku bercuti deret seminggu. lagilah syok kan..cuma mama dia cuti 4 hari je.
tak kisah la kan janji coti gak...



citer pasal cuti panjang ..inilah xtvt masa cuti panjang kami dah lepas daaa al kisah masa berehat selama 3 minggu kat kampung Disember lepas. he he baru nak update. Kolam ikan ni terletak kat belakang umah je. Dah dekat 2 tahun ayahku watkan , khas utk anak menantu nd cucu2 dia menjalankan xtvt masa lapang he he mula2 ternak ikan kap rumput pastu, ikan talapia merah pulak, ikan keli pun ada gak...campur2. 

tu dia model tak berbayar tgh posink ngan ikan talapia merah he he


memang seronok betul sejak ada kolam ikan ni...rajin balik kampung he he ,taklah cucu2 yg sekali sekala balik berderet-deret ni bosan kan. Pakat pi memancing la apalagi...bukan budak2 je mak ayah budak pun sama. Berlawan-lawan sapa dpt ikan paling beso dan paling banyak he he




Tapi kan...BIL yg duk Pahang balik habisssslah... terus ikan2 ni kena masuk jala he he tak main pancing2 ni katanye lambat. Okla kan bawa naik sebaldi yg besor2 lagi...puas makan ramai2.  Abg iS yg tak penah makan nasi ni pun wat surprise kat makayah dia tau...makan ikan talapia bakar. Bukan main suke dia blh habiskan 2 ekor sekali makan. Senyum lebar atuk ki tgk cucu dia sorang ni. Pelik tak makan nasi tp meratah ikan bakar he he ikan bakar je tau goreng taknak..bakar cara mudah sgt letak garam je...
 
 
 inilah ikan talapia merah bakar for Abg Is he he...ikan talapia ni kalau bakar isinya cantik sgt putih melepak. memang sedaplah...kalau goreng wat sambal pun sedap. Pastu kena ngan ulaman yg wajib ada tu he he laju je 2 pinggan nasi tau..
tp kan tak semua familyku makan  ikan ni  hu hu kakak iparku tu tukang pancing dan masak je tp xleh makan ikan jenis air tawar ...macam2 ragam kan.

wokey dah malam sudah mata pun layu je ni. nak citer panjang2 tak sempat dah.
lain entry leh sambung citer.


good night semua & SELAMAT CUTI2 CNY

Comments

  1. selamat pagi yang...
    seronoknya tengok ikan tu...geram..geram..minta sebesen boleh?

    ReplyDelete
  2. selamat pagi Ucu...
    he he boleh boleh mai kampung sy jom..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum Mama sara nur,

    salam kenal juga. Terima kasih sudi singgah blog mala. Selamat bercuti! I dah follow u :-)

    ReplyDelete
  4. wslm Mala
    tq ye, akak pun dah follow..

    ReplyDelete
  5. salam kenal..best tengok ikan talapia banyaknya..

    ReplyDelete
  6. wahh seronoknya.... kalaulah saya dapat peluang mcm ni.. kan best...

    ReplyDelete
  7. tq Totie...salam kenal juga ye

    Masya...he he boleh jom singgah kampung akak kat Taiping ye

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…