iklan

Friday, 20 January 2012

kolam ikan talapia tokki...xtvt masa cuti sekolah


assalamualaikum

mesti ramai yg cuti panjang sempena CNY ni kan...utk itu ambik kesempatan nak ucapkan selamat bercuti ye. Selamat beristerihat.yeahhhhuuu 4 hari tu, dan sekolah keb anak daraku bercuti deret seminggu. lagilah syok kan..cuma mama dia cuti 4 hari je.
tak kisah la kan janji coti gak...



citer pasal cuti panjang ..inilah xtvt masa cuti panjang kami dah lepas daaa al kisah masa berehat selama 3 minggu kat kampung Disember lepas. he he baru nak update. Kolam ikan ni terletak kat belakang umah je. Dah dekat 2 tahun ayahku watkan , khas utk anak menantu nd cucu2 dia menjalankan xtvt masa lapang he he mula2 ternak ikan kap rumput pastu, ikan talapia merah pulak, ikan keli pun ada gak...campur2. 

tu dia model tak berbayar tgh posink ngan ikan talapia merah he he


memang seronok betul sejak ada kolam ikan ni...rajin balik kampung he he ,taklah cucu2 yg sekali sekala balik berderet-deret ni bosan kan. Pakat pi memancing la apalagi...bukan budak2 je mak ayah budak pun sama. Berlawan-lawan sapa dpt ikan paling beso dan paling banyak he he




Tapi kan...BIL yg duk Pahang balik habisssslah... terus ikan2 ni kena masuk jala he he tak main pancing2 ni katanye lambat. Okla kan bawa naik sebaldi yg besor2 lagi...puas makan ramai2.  Abg iS yg tak penah makan nasi ni pun wat surprise kat makayah dia tau...makan ikan talapia bakar. Bukan main suke dia blh habiskan 2 ekor sekali makan. Senyum lebar atuk ki tgk cucu dia sorang ni. Pelik tak makan nasi tp meratah ikan bakar he he ikan bakar je tau goreng taknak..bakar cara mudah sgt letak garam je...
 
 
 inilah ikan talapia merah bakar for Abg Is he he...ikan talapia ni kalau bakar isinya cantik sgt putih melepak. memang sedaplah...kalau goreng wat sambal pun sedap. Pastu kena ngan ulaman yg wajib ada tu he he laju je 2 pinggan nasi tau..
tp kan tak semua familyku makan  ikan ni  hu hu kakak iparku tu tukang pancing dan masak je tp xleh makan ikan jenis air tawar ...macam2 ragam kan.

wokey dah malam sudah mata pun layu je ni. nak citer panjang2 tak sempat dah.
lain entry leh sambung citer.


good night semua & SELAMAT CUTI2 CNY

7 comments:

  1. selamat pagi yang...
    seronoknya tengok ikan tu...geram..geram..minta sebesen boleh?

    ReplyDelete
  2. selamat pagi Ucu...
    he he boleh boleh mai kampung sy jom..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum Mama sara nur,

    salam kenal juga. Terima kasih sudi singgah blog mala. Selamat bercuti! I dah follow u :-)

    ReplyDelete
  4. wslm Mala
    tq ye, akak pun dah follow..

    ReplyDelete
  5. salam kenal..best tengok ikan talapia banyaknya..

    ReplyDelete
  6. wahh seronoknya.... kalaulah saya dapat peluang mcm ni.. kan best...

    ReplyDelete
  7. tq Totie...salam kenal juga ye

    Masya...he he boleh jom singgah kampung akak kat Taiping ye

    ReplyDelete

kata-kata manis