Skip to main content

gulai lemak tempoyak ikan keli+ timun kuning




selamat malam semua,,,makan apa malam ni ye
tentu menu sedap2 kan tambah2 lagi bila makan bersama-sama sekeluarga. Nak pulak kalau anak2 yg besar2 wah lagi syok kan tengok anak-makan ni. Si ibu pulak tentu bertambah rajin ke dapur....bestnye kan. Tak payah susah2 fikir menu lain lg sb semua yg si ibu masak anak2 makan.
aiii nape la anakanda2 ku ini tak seperti itu hu hu org lain berselera makan nasi berlauk si abang & si kakak ni payahhhh betul. Asyik2 kentang asyik2 burger, asyik2 entah apa2 yg buat pening memikirkan menu...

citer pasal makan malm tu yg letak menu lauk ni" gulai lemak tempoyak ikan keli + timun kuning" panjang nak menyebut. Kita org utara panggil gulai lemak bukan masak lemak he he
sedap ni aduhhh tu yg naik 2 kg masa duk kampung huhu 
Timun tu yg buat bertambah sedap, xyah lauk lain pun ok.

resepi dari my mum

3 ekor ikan keli -di kerat 2 @ 3
1 biji timun kuning-dipotong
santan dari sebiji kelapa
2 sudu tempoyak
*kunyit
garam
*cili padi dan sedikit serai

*2 ulas  bawang kecil

bahan2 bertanda * ditumbuk hingga hancur

masukkan ke dalam periuk semua bahan2 diatas  dan masak dengan api sederhana
sentiasa di kacau supaya tidak pecah minyak
setelah mengelegak barulah diangkat...
siap...


jumpa di lain kali..insyaallah.... terima kasih

Comments

  1. Hai Mama Sara nur,
    nampaknya samalah menu makan malam kita, bezanya di sini ikan keli, kak Amie masak ikan baung!

    ReplyDelete
  2. he he ye ker kak Amie...
    ikan baung pun sedap tu, lebih kurang rasa ikan keli gak kan...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…