Skip to main content

cucuq durian @ cekodok durian

assalamualaikum
cucuq @ cekodok durian kegemaranku sudah mai he he sedap wat makan time petang2 takpun time bekfas kan kan.  Musim durian je baru merasa makan cucuq durian ni dulu2 la skrg durian dah tak bermusim anytime anywhere ada kan..
tapi kan cucuq durian ni makan kol 12 tengahari dah...ha ha nak tau nape??
ni nak citer ye, pelik sikit sebabnye bila dah siap bancuh tepung ngan durian ni kenalah perap dulu sampai dia naik baru lah sedap digoreng.. takyah pakai soda lagi dah. Itulah rahsianya yg membuatkan cucuq durian ni gebusss







Buah durian ni makan ngan pulut santan pun sedap ...kalau masak wat pengat cicah ngan roti pun sedap jugak issshhhh semualah sedap habis citer he he

cam biasa resepi cucuq durian takda sukatan he he kita main letak je


mula2 asingkan isi2 durian ni dari bijinya dlm 6,7 ulas 


lenyek2 isi durian biar sebati + sikit gula + garam


masukkan sedikit air


pastu baru masukkan tepung gandum dlm 2 cawan  agak2 ye ( adunan macam nak wat cekodok..).


dah sebati biarkan tertutup beberapa jam


lagi lama lagi naik tp jgn sampai ke petang pulak nanti masam cam tempoyak hu hu


panaskan minyak dan jemput2 guna tangan @ sudu ke dalam kuali 

goreng hingga perang


angkat, tos dan boleh makan.


senangkan....selamat mencuba ye








Comments

  1. nasibbaik baca sampai habis cara2 buat cekodok ni..kalau tidak mau makan cekodok tempoyak..hihihi..

    ReplyDelete
  2. Ucu...he he
    penah skali terlupa...cedodok jadi masam hu hu

    ReplyDelete
  3. SEDAPNYA KAK,,, PUCHONG TGH HUJAN NI, SEDAP KLU DPT MKN CUCUR NI KAK... HIHIHI

    ReplyDelete
  4. nani..he he
    meh la makan...lawan ngan cempedak ada lagi tak?

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…