Skip to main content

BUKIT LARUT TAIPING PERAK

ASSALAMUALAIKUM. 
entry kisah jalan2 masa cuti sekolah yg lalu...




 
 Balik ke kampung baru2 ni barulah berpeluang bawa anak2 ke Bukit Larut, tempat yg dah lama nak pergi tapi tak dapat2 ...buat mama diorg inilah kali ke2 naik ats ni, mula2 naik dulu ikut rombongan sekolah dalam darjah 4..hu hu lama sudah kan. Walaupun selalu balik taiping tp x penah naik dah. Cuma kali ni nekad nak naik jugak kebetulan hari yg sama kena hantar ayahandaku ke hospital Taiping utk wat pemeriksaan mata. Kan alang2 ke Taiping tu lagipun lama kena menunggu ambil peluang ke sana jap. Pas hantar ayah ke spital 8.pagi tu terus ke bkt larut mula2 frustttt sb tiket full .Terpaksa pujuk2 org kaunter tiket dan kena tunggu lebihkurang sejam jg kalau kekosongan maklumlah coti sekolah ni kan fulll..Alhamdulillah ada rezeki dptlah 
 naik ke ats tu.
Tiket 18 hinggit utk kami berempat.Dewasa RM6 & kanak2 RM3. Bawah 5 thn free... Nak sampai atas tu kena naik land rover (jip) yg disediakan muat dlm 10 org je. Memang adventure tul jalannya berbukit koner2...silap hb leh muntah2 ..Nak naik jalan sendiri(jln kaki) pun boleh tp makan masa pailng cepat 3 jam...baru sampai...
aduh memang tak larat... 

 

 budak yg sangat happy dapat jalan-jalan..... dah penat panjat bukit duk lepak2 kat tangga pulak

sementara tunggu jip yg nak bawa kitorg turun semula.
ok lepas ni kita g ke Pulau Pinang pulak k....

Comments

  1. assalamualaikum kak...
    akak dah bape kali naik bukit larut tu kak? nani lom pernah naik pun lagi.. banyak kali mintak ngan en.abg bawa gi sana, tapi tak bawa.. la ni dah pindah KL susah la nak pegi sana kalau cuti tak lama.. nak menempek celah ketiak mak lagi, tak puas nanti.. eheheheh cantek kan atas bukit larut tu, banyak bunga2 kan... nani pun tak pernah sampai, tapi dengar kata ada hotel, dan ada ladang bunga tulip gak.. ye ke.. jip tu skrg kena bayar berapa kak? hmmmm dulu2 ingat dalam rm4 kot..

    ReplyDelete
  2. salam kenal juga..
    sy ni walaupon dok kt perak..tp x penah sampei bukit larut tu...xde rezki lg..tp satu hr nnti nk gak pg..
    ** mekacih dtg blog kiter

    ReplyDelete
  3. w/salam...Jasnani
    baru ke2 dik..mula2 naik dulu muda belia sgt sekolah darjah 4..he he
    tak macm dulu bunga2 tak byk, tulip pun tak x tanam. bolehlah ambik angin sejuk atas bukit tu dan nampak tepeng dari atas...yg bestnya masa naik fuhhh koner2 dasyat wooooo
    nak tido blh ada penginapan..jip akak berempat 18 hinggit sarah free bawah umur hee

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak...

    ladang tulip kat siti ada lagi tak? sbb pernah dengar cite kata dah tutup...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…