iklan

Sunday, 11 December 2011

kuih bom labu


salam hari Isnin...
hari ini kita sarapan dgn kuih bom labu ataupun bebola bijan labu ye. Dah biasa panggil kuih ni dgn nama kuih bom..entah dtg dari mana tak taulah tp memang itulah yg tau he he maybe sb dia bulat2 kot..iyerrr sedap rupanya bila ubi di tukar dgn labu ni kan. dgn mak selalu wat kuih bom ubi kayu . memang lain rasanya lemak2 manis labu. Tp kan kita ni memang suke sgt kalu kuih yg berintikan kelapa ni...inti sentiasa ada dlm peti ais..
Labu ni pulak hasil tanaman mak kat kg jg, balik raya haji tu petik sendiri he he bawa balik 3 biji...dah sebulan masih ada sebiji duk di ceruk dapur tu ha ha jadi terpaksa rajinkan diri wat jg kuihmuih ni, Bingka sudah.bikin .. lepat sudah... masak lemak pun dah bebarapa kali ...pengat pun dah...apa lg nak buat ni...tiba2 teringat kuih bom ok jom menerai...
dulu2 zaman sekolah rendah biasa tgk mak buat kuih2 ni tp kan mak memang buat tak sukat2 pun, biasa la kan org dulu2 kan main letak je tp mesti menjadi ye tak...tu yg susah nak tanya resepi ni. Cuma kalau nak tau kena tengok masa mak buat dan pandai2lah kita kan

kuih bom labu


bahan-bahan nye


1 1/2 cawan isi labu yg telah direbus dan dilecek
2 cawan tepung pulut @ tambah kalu terlalu lembik ye..


inti kelapa gula merah


cara-caranya
campur kedua-dua bahan ini hingga sebati jgn terlalu lembik ataupun keras
pastu ambik sejemput dan leperkan. masukkan inti kelapa kat tengah2 dan tutup. 
Bulat-bulatkan dan bolehlah digolek atas bijan
goreng sampai kekuningan...


dan boleh makan panas-panas....


SELAMAT MENCUBA YE




3 comments:

  1. assalamualaikum..
    akak... asben nani suka makan kuih bom ni inti kelapa mcm tu gak.. tapi kulitnya belum pernah makan yang ubi atau labu camni.. hmmmm nampak cam sedap je.. :) lenkali nak test wat gak ler..

    psstt.. kak.. nani datang amik resepi and buat kuih lompang.. :) ye kak.. thankssss

    ReplyDelete
  2. Slm k-nuri..
    yeah jumpa kt blog pulak..hehe..
    nmpk mcm best kuih bom guna labu ni..

    ReplyDelete
  3. Jasnani....tu la fisrtime gak akak wat dan makan bom labu ni biasanye kuih bom ubi je..tp memang sedap rasa labu liat2 tepung pult tu
    ...orait ambik je tp pastu hantar sini sikit ye...he he

    Dik Feqah...bertemu lagi kan..tq ye

    ReplyDelete

kata-kata manis