Skip to main content

elegik rambutan ooo rambutan

assalamualaikum semua ..
hendaknya kita semua diberikan kesihatan yg baik hari ini dan hari2 yg mendatang.

Jadi kena beringat sebelum kena, Sihat sebelum sakit  ye tak...


Hari ni tetiba tayang buah rambutan pulak..kan apa ke hal. hu hu sebenarnya nak lepaskan geram sebab tak leh makan buah kegemaranku dari dulu2 ni. 
Sekarang kan ada byk jual entah musim kat negeri mana. Rasanya skrg bila2 masa ada jual kan buah rambutan ni. Tak susah kalu sapa-sapa yg mengidam he he

Dulu2 lainlah,,,,setahun sekali kot musim rambutan ni.teringat citer dulu2 kat kampung pokok rambutan belakang umah je. Jadi tempat lepak2 bila balik sekolah, siap leh panjat lagi....Tiba musim buah-buahan lagilah seronok leh la main petik2 je,sampaikan belum sempat masak ranum baru keluar kaler kuning2 sikit dah kena petik punyalah excitednya kan he he


Cuma skrg ni ada sikit compius hu hu nape yek la ni dah tak leh makan lagi rambutan ni...byk kali perasan bila makan je rambutan bibirku gatal2 dan macam kemerahan pastu mengelupas...sedeyyyyy sgt2 3,4 hari gak nak ok balik. Kesiankan daku...mak kata elegik. Dah try basuh banyak kali sblm makan dan kupas pakai pisau tapi still sama kesannye..Nape yek pleaseeeee sapa yg tau hu hu ada ke sapa2 cam ni.

Susah betul tiapkali terpandang buah rambutan ni keinginan tarpaksa disekat hu hu skrg kena tengok je.lah.. cukup menguji kesabaranku. Ni duk sebakul rambutan kuning kat dapur...aduhhhh kena tutup mata nampaknya....

Comments

  1. sedapnya kak rambutan... smlm tengok kat fb cida, nampak rambutan.. ingat nak beli balik keje tadi.. tapi dah kelain plak,, gi singgah pasar malam beli ikan beli lauk, beli ayam.. dah tak ingat nak beli rambutan.. tapi susah sikit lah kalau nak beli rambutan dlm rumah ni, haikal tu suka makan rambutan.. tapi somput kak.. tak leh makan banyak2.. kalau sebijik dua leh la org tua2 kata wat ubat.. kalau dah makan berkilo2 abis la.. jenuh nunggu kat emergency department hospital serdang la plak.. hihihi..selalunya camtu lah.. nak beli pun kena sorok2..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…