Skip to main content

jom makan aiskrim goreng

SALAM HARI KHAMIS 


permulaan awal Disember 2011 kita mulakan dengan makan Aiskrim ye...
ringkas dan cepat tak payah banyak2 bahan yg penting ada Aiskrim dalam peti ais tu dan roti gardenia kan....lazimnye kalau ada budak2 memang kompen ada aiskrim ngan roti kan...


ooppps tapi yg ni kena sediakan malam tadi he he sbnye ari ni nak makan baru leh goreng..kena kasi sejuk beku semalaman...





penah makan dulu sekali tapi beli la dan masa tu fikir pelik gak camne nak makan aiskrim goreng ni kan...
si abang memang suke la  tu yg beriya-iya nak beli.



la ni baru tau rupenya sedap aiskrim goreng ni yek.....kata si abang satu tk cukuplah hu hu
lainkali kalu nak wat kena banyak2 ye mama......

resepinya memang simple sangat ambik dua keping roti dan potong bulat2
pastu letak sesudu @ dua aiskrim ape2 perisa di atas sekeping roti dulu dan pastu ambik yg sekeping lagi letak atas roti yg ada aiskrim. tekan2 kelilingnya kasi rapat-rapat kot kan aiskrim terkeluar pulak. Pastu kasi simpan dlm frezer semalaman. 
Esoknya leh la panaskan minyak dan goreng. Bab ni kena cepat dan pantas. sekejap je dah kena angkat kalu idak hangus.... makan segera takut aiskrim cair tak sedap pulak...

ok jumpa lagi dan jom makan...


Comments

  1. Aslmkum MamasaraNur
    Buat sendiri puas hati...nanti abg boleh mkn byk2 kan ais krim goreng ni
    dah lama teringin nak buat tp asyik tertangguh ni kena kiv dulu sbb skrg dah musim sejuk....tak tahan mkn ais krim..

    ReplyDelete
  2. wahhhhhhhhhh.. pandainya akak wat eskrem goreng.. nani ada belajar wat aiskrem goreng ni dulu, tapi blog tahap berani nak test.. hehehe

    ReplyDelete
  3. salam mama sarah..mokwo belum berkesempatan buat eskrim goreng nih...mungkin satu hari yg tenang ku harus coba...bg mokwo eskrim yg paling sedap ialah eskrim vanilla cone di burger king !!lemak semacam!

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…