Skip to main content

bingka jagung

 


assalamualaikum dan selamat makan malam ye...

malam ni nak kongsi resepi bingka jagung pulak, boleh jg nak makan malam 2 ni dan nak wat sarapan esok pagi pun boleh jugak he he 
kebetulan je nak habiskan jagung dlam tin yg masih ada setengah, kot lg lama kang dah sedap pulak. lebihan masa wat puding jagung tp puding jagungnya tak snap.. 
resepi copy dari dapur Suzi blogsport  terima kasih puan Suzi




bahan-bahannye

1 cawan susu cair
1 1/2 cwn air
2 biji telur
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung kastad
1 tin jagung ( daku letak 1/2 tin je)
3/4 cawan gula
1 s/b marjerin cair

cara-caranye


sebatikan semua bahan2 diatas ( daku blend je kecuali jagung)
pastu masukkan dlm acuan yg telah dilenser ngan minyak @ butter
bakar  45 atau lebih 9daku cuma lebihkan 15 minit lg api atas sahaja supaya nampak garing)
dah sejuk leh potong dan makan....


ok selamat mencuba ye...









Comments

  1. Assalamualaikum...
    akak.. lama tak nampak akak kat fb.. mane menghilang ye.. :) nani harap akak sihat hendaknya ye.. :)

    wahhhh mmg sedap wat bekfes ni.. tapi apa salahnya kalau nak makan waktu malam pun.. selera macam2 kan.. :) eheheh nak share gak resepi ni.. nanti senang nak tengok kot2 nak wat... :)

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam
    alhamdulillah sihat je...
    saje ada masalah sikit pasal fb so hilang mood dan malas nak buka fb huh uh tp kadang2 akak tgk2 camtu je tp tak komen apapun. dan akak tukar nama lain pun kalu bkak pun akak tgk fb yg nama
    isszaranur...nani x perasan kot

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…